Hverdagsmad

Rødspætter på tallerkenen

Fisk er sund og nem hverdagsmad, og nu skal det handle om rødspætter. Du kan nemlig lave flere skønne måltider med rødspætter, som du enten køber hos fiskehandleren eller i supermarkedet. Vi anbefaler, at du køber dem friske og selv panerer dem, i stedet for at købe dem frosne, men det bestemmer du selv. Rødspætter kan hurtigt paneres i hvedemel og grahamsmel, hvorefter de steges på panden i en blanding af smør og olie. Når de er stegte og paneringen er sprød, kan du tage dem at panden og lægge dem på et stykke køkkenrulle, som suger olien.

Tilbehør til rødspætter

Du kan fx spise kartofler, pommes frites eller bagte rodfrugter til dine rødspætter, og derudover kan du vælge forskelligt grønt tilbehør. Det kan være ærter, bønner, spidskål eller asparges. Du kan også lave en speltsalat. På den måde får du et sundt måltid, som smager rigtig dejligt. Vil du gerne lave en sauce til dine rødspætter, kan du fx lave en brunet smørsauce, som smager fantastisk sammen med rødspætter og kartofler. Men du kan også lave en citronsauce eller champignonsauce.

Et stjerneskud

Stegt rødspætte kan spises på en bund af rugbrød og salat. Ovenpå rødspætten garnerer du med mayonnaise, rejer, laks, stenbiderrogn, dild, citronskiver og cherrytomater. Dette skønne stykke smørebrød kaldes for et stjerneskud, og du kan nemt tilberede det både til frokost eller aftensmad.

Måske er du ikke typen, som ofte spiser fisk. Men vi kan varmt anbefale dig at lave rødspætter. Det er nemt og smager rigtig dejligt. Du kan med fordel spise fisk 2-3 gange om ugen og skære ned på kød fra firbenede dyr. Det er godt for dit helbred og for klimaet.

You May Also Like