Hverdagsmad

Spis rigtigt når du træner

Uden mad og drikke, duer helten ikke. Du er hvad du spiser. Sådan har vi sagt siden Ruder Konges tid, og ordsprogene er stadig aktuelle: Det er overordentligt vigtigt, hvad vi indtager. Ikke mindst i forbindelse med træning er ernæringen et vigtigt område, som mange har en interesse i at optimere. Her får du nogle gode råd til, hvordan du skal spise i forbindelse med din træning.

Uanset om du træner hjemme og for eksempel har købt udstyr hos www.gorillasports.dk, eller om du træner i fitnesscenter eller andre steder, har det meget at sige hvordan du spiser.

De basale næringsstoffer er fedt, protein og kulhydrat, og dem gælder det om at have styr på i forbindelse med din træning. Protein handler om muskler og styrke i musklerne. Kulhydrat handler om energi og energidepoter, og fedt drejer sig om smidighed og energireserver.

Før og under din træning er det vigtigt, at spise mange kulhydrater. Havregryn, pasta og brød er ting, som du bør fylde dine energidepoter op med før træningen. Fedt er også energi, men i modsætning til fedt frigives energien fra kulhydrater hurtigt, så du får gavn af den med det samme. Under træningen kan du spise druesukker, som også kaldes glukose. Det fås både i ren form som en slags bolsje, og i en lidt langsommere form, for eksempel i form af en banan. Når du under et maraton ofte kan få en banan ved depoterne på turen, så handler det netop om at få noget druesukker indenbords.

En god kilde til kulhydrat er også kartofler, som efterhånden er ved at være en noget overset spise, men kartofler fungerer godt i denne sammenhæng.

Proteiner skal du også huske. Alt efter, hvor intenst du træner, og hvor store muskler du stræber efter, skal du indtage mellem 1,0 gram og 1,8 gram pr. kg. kropsvægt pr. dag. Omsat i oksekød og andre proteinkilder er det forholdsvist meget, så det er vigtigt at sprede sit proteinindtag over flere kilder – det kan være kød, fisk, æg, mælk eller bælgfrugter. Vegetabilsk protein kan dog være lidt vanskeligere at optage for kroppen, så du skal søge viden, før du kaster dig over de forskellige proteinkilder og beregner, hvor meget du skal indtage af hver.

Fedt skal man også have. Det drejer sig især om Omega-6 og Omega-3. Tjek, hvad din mad indeholder. Fed fisk flere gange om ugen er en vigtig kilde til det rigtige fedt, og det gælder også olier som raps- og olivenolie.

You May Also Like